Kandidatprogram utomlands

Hej!

Jag undrar om ni har några rekommendationer angående arkitektprogram på kandidatnivå i Europa. Har försökt de två senaste åren, och försöker fortfarande komma in i Sverige (genom HP och Arkitektprovet), men har inte lyckats då det är så höga antagningar. Vill därmed ha en plan B ifall jag inte kommer in nu till hösten. Har kollat mycket online och har hittat några som verkar bra samt som motsvarar en svensk kandidat, bla i Schweiz och Italien. Det är dock svårt att hitta rätt då det finns så mycket olika kurser/program och därmed undrar jag om ni har några exempel på skolor, ex i England eller Skottland, eller något annat land i Europa, som jag kan söka till.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Adinne

Kommentarer

  • Hej Adinne!

    Sveriges Arkitekter ger inga rekommendationer gällande skolor utomlands annat än att de skall uppfylla EU-direktivet för yrkeskvalifikation, vilket ligger till grund för arkitektutbildningarna i Europa. På https://www.uhr.se/ kan du läsa på mer och det är den instans som sköter bevakningen av vilka skolor utomlands som motsvarar direktiven.

    Vi har dessvärre inte möjlighet att bevaka utbildningar utomlands och vi har därför inte möjlighet att svara på vilka utländska skolor som håller en tillräckligt hög nivå, men du bör alltid fråga skolan i fråga om den uppfyller EU:s kvalifikationsdirektiv. Du kan även kontakta vår motsvarande organisation i det landet du är nyfiken på. Varje organisation, i varje land, har bäst koll på vilka utbildningar som är ansedda där. På http://www.uia-architectes.org hittar du kontaktuppgifter för arkitektutbildningar. Alla arkitektskolor i Sverige erbjuder även internationella utbyten.

    Vänliga hälsningar
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.