Kan jag säga nej till att åka på en tjänsteresa som är inplanerad?

Om arbetsgivaren beordrar dig att resa till ett område, som UD inte avråder från att resa till, så är utgångspunkten att du som arbetstagare ska följa arbetsgivarens order. I annat fall kan det anses utgöra arbetsvägran. Om du vägrar att åka till ett land som UD avråder från att resa till så bör det inte utgöra arbetsvägran

Resor till områden som UD avråder från
Vad gäller resor till områden som UD avråder från att resa till, får en annan bedömning göras. En anställd är inte skyldig att utföra arbete som är i strid mot lag och god sed på arbetsmarknaden, innebär fara för liv och hälsa eller är omöjligt att utföra. Skulle du tillhöra en av riskgrupperna kan det vara ett giltigt skäl att inte åka på en planerad tjänsteresa till ett område som UD inte avråder från att resa till, eller till en konferens med deltagare från hårt drabbade länder.

Sveriges Arkitekter (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej !
    Min arbetsgivare har bokat en konferensresa i tre dagar till Åre i oktober. Företaget har ca 20-25 medarbetare.
    Vi ska åka nattåg (3 pers. per hytt) och bo i en stuga med 2-3 pers i varje sovrum.
    Enligt bilder och planlösning ser det väldigt trångt ut. Vi ska laga mat tillsammans i två dagar och ha konferens i samma rum som vi äter alla måltider som dessutom är ett slags vardagsrum.
    Jag har hållit mig isolerad från arbetsplatsen (jobbat hemifrån) och kollektivtrafik sen i mars och känner att denna resa inte alls är ok ur Coronasynpunkt.
    Kan jag avstå eller kan arb givaren kräva att jag ska följa med ?
    Mvh
    Cecilia

  • Hej och tack för din fråga!

    Som det står ovan är utgångspunkten har rätt att arbetsgivaren har rätt att beordra tjänsteresor och arbete som inte strider mot UD:s rekommendationer. Jag har därför svårt att säga att du arbetsrättsligt har rätt att vägra delta om arbetsgivaren beordrar det.

    Det praktiska rådet blir därför att i första hand prata med arbetsgivaren.

    Förhoppningsvis vill arbetsgivaren inte tvinga någon som inte är bekväm. Om arbetsgivaren är tveksam kan man diskutera kring arbetsmiljöperspektivet. Vidare är frågan vad det är för typ av resa. Är det en resa på betald arbetstid och därmed en riktig tjänsteresa eller är det en resa på helg/obetald arbetstid som erbjuds? Det kan påverka bedömningen.

    Går det inte att lösa situationen i dialog med arbetsgivaren kan man som medlem i Sveriges Arkitekter höra av sig till vår medlemsrådgivning för att diskutera saken mer ingående.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.