Hur skrivs titeln i tex "brevhuvud"?

Hej
Svensk tradition säger att en titel skrivs med gemener dvs arkitekt SAR/MSA, i vårt fall. Men den anglosaxiska traditionen stipulerar annat, de börjar med versal på allt. För några år sedan ställde vi denna frågan till er men det kanske har ändrats de sista åren, och Arkitekt SAR/MSA är det man förordar. Jag hittat beläggför båda på hemsidan om än flest enl. den så kallade svensk tradition. Jag kunde inte bry mig mindre om det men samtidigt har vi kontakt med välinformerade och kunniga beställare som vi gärna vill tar oss seriöst. (En vän på regeringskansliet blev förärad när hon hörde att vi hade verserler ibland) Att ha ordning på hur man skriver sin yrkestitel i text så väl som under tex sitt namn i ett mail är ibland viktigt. Hur ska man skriva yrkestiteln enl. dess källa, dvs ni?

Kommentarer

  • Hej Jens,

    Enligt svenska skrivregler ska titlar skrivas med liten bokstav.
    Vi skriver våra titlar före namnet; precis som ”herr nilsson” skriver vi "arkitekt SAR/MSA Pelle Nilsson", t ex i en löptext.
    Men när vi skriver namn och titel separat, till exempel i ett brevhuvud, så inleds ju ”meningen” med titel – vilket då innebär att det är möjligt att skriva titeln med stor bokstav:
    Arkitekt SAR/MSA Pelle Nilsson
    Arkitektgatan 5
    Planköping

    Hoppas att det gav dig svar på frågan.
    Lena Engelbrekt Koordinator
  • Hej, tack för snabbt svar men...

    Men huvudregeln är ändå att traditionen normalt följs. Vi börjar inte en uppradning av punkter med stor bokstav utan endast om den har punkt efter sig. Dvs vid mening versal, vid uppradning gemener.

    exempel

    lista på titlarnedan:
    doktor
    arkitekt
    läkare

    skrivs då ej listan enl. nedan
    Doktor
    Arkitekt
    Läkare

    men:
    Doktorn är filosofie doktor.
    Arkitekten är fritänkande.
    Läkaren är duktig.

    se även
    https://tt.se/tt-spraket/ord-och-begrepp/namn-och-titlar/
    även om det mer har med den inledande frågan att göra

    i fallet med vår titel skulle det tex se ut som följer

    Jens Engman
    arkitekt SAR/MSA

    inte
    Jens Engman
    Arkitekt SAR/MSA

    jag tycker själv att det är petigt men det är inte för oss utan för kommunikation utåt. Sedan är det förstås fritt att göra hur man vill men gör man det anser jag att det ska vara ett informerat beslut och inte ett pga. okunskap eller oengagemang.

    mvh
    Jens
  • Hej igen Jens,
    Ber om ursäkt för sent svar.

    Skulle man skriva titeln efter namnet blir det givetvis liten bokstav. Men vi skriver titeln före namnet – då hamnar det ofta i början av en mening eller överst i ett ”stycke”, som i ett brevhuvud eller adress som du gav som exempel.

    Vi kommer att se över vår webbsidas stavningar av titlarna självklart, så att det står lika på alla sidor.
    Lena Engelbrekt Koordinator