Hur vet jag om en utländsk utbildning motsvarar den svenska?

Hej!

Jag är intresserad av att studera till landskapsarkitekt och har nu fått upp ögonen för utbildningen MA Landscape Architecture, på Edinburgh Collage Of Arts i Skottland. Den utbildningen är en fyraårig utbildning och det står på deras sida att "MA Landscape Architecture is a four-year honours programme that is accredited by the Landscape Institute (LI)." Men jag vet inte om detta då gäller nationellt eller internationellt.

Jag undrar om det skulle vara möjligt att efter en examen där ifrån och jobberfarenhet i minst två år kan ansöka om titeln Landskapsarkitekt LAR.

När jag avslutat den utbildningen kommer jag ändå behöva läsa på en 2 årig master i Sverige eller räcker denna utbildning + jobberfarenhet sen?

Tack på förhand för svar!

Med vänlig hälsning

Linn

Kommentarer

  • Hej Linn,

    För att du ska kunna söka om en yrkestitel hos oss måste du ha en examen i arkitektur, fem års arkitektstudier, som motsvarar de svenska arkitektutbildningarna. I Skottland söker först arkitektstudenter till en undergraduate degree, kandidat, på 3 eller 4 år och sedan till en postgraduate degree, master, på två år. Under de första åren väljer studenter att läsa tre år och ta ut en Bachelor of Arts eller att läsa fyra år och få en Master of Arts. En Master of Arts är en undergraduate degree och motsvarar inte en master på en arkitektutbildning i Sverige. För att det ska motsvara den svenska standarden för en master ska du ha en postgraduate degree som ger dig en Master of Architecture.

    Hoppas att det var svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig om du har fler funderingar kring din utbildning.

    Allt gott,
    Rebecca
  • Hej!

    Undrar om översättningen av rollen Planeringsarkitekt till engelska. Är rollen unik för Sverige eller kan man översätta det till exempelvis Urban planner på engelska? Dvs, gör en amerikansk Urban planner med en viss inriktning samma arbetsuppgifter som en svensk Planeringsarkitekt?

    Med vänlig hälsning,
    Carolina
  • Hej!

    Ja, rollen "planeringsarkitekt" går att översätt till "urban planner". Arbetsuppgifter kan alltid variera men brukar oftast handla om vad som ligger inom ramen för samhällsplanering.

    Allt gott,
    Rebecca