arbete helt på distans

Jag är nyanställd på ett företag som startade under Covid, och som på grund av det har en tradition av väldigt mycket hemarbete. Vi är på kontoret ca 0-2 dagar i veckan. Nu förs det diskussioner om att arbetet ska föras helt på distans från hemmet. Är det tillåtet? Kan man då få ersättning av arbetsgivaren för exempelvis el och bredband då detta inte erbjuds på annat sätt? Vad gäller angående kontorsmöbler, utrymme i hemmet etc? Vi har fått en del teknisk utrustning (extra skärm, mus, tangentbord) som behövs för att arbeta hemma men alla har inte plats att ställa upp det permanent. På kontoret har vi ju också exempelvis bra stolar, höj- och sänkbara bord, bra belysning, lugn och ro, kaffe och frukt exempelvis. vad är en förmån och vad är ett "minimikrav" för arbetsmiljö?
Anonym

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Detta låter som en relativt komplicerad fråga och jag föreslår att du söker kontakt med vår rådgivning.

    Allmänt kan man dock säga följande. Det finns inte något lagkrav om att en arbetsgivare måste tillhandahålla en arbetsplats, däremot behöver man titta vad som finns uttryckt i ditt anställningsavtal för att se vad du och din arbetsgivare kommit överens om.

    Även om man arbetar hemifrån är arbetsgivaren ansvarig för sina anställdas arbetsmiljö och ska sträva efter att främja hälsa och motverka ohälsa. Vad det innebär i det konkreta fallet kan skilja sig beroende på ex individens förutsättningar, lokal och arbetsuppgifter. Generellt kan man säga att om man har problem med arbetsmiljön bör man lyfta det till arbetsgivaren för att arbetsgivaren ska kunna åtgärda detta. Det kan då exempelvis handla om ergonomi.

    Arbetsmiljöverket har skrivit bra om arbetsmiljö vid hemarbete här
    Isac Jonsson Förbundsjurist
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.