Är det lönt att utbilda sig till arkitekt efter 35?

Jag funderar på att utbilda mig till byggnadsarkitekt, men är nu 37 år. Jag undrar därför lite hur förutsättningar ser ut för att kunna ta sig in branschen om man tar examen efter 40? Har tidigare yrkeserfarenhet från konstnärliga arbeten (manus/regi inom film) och även jobbat mycket som projektledare inom den offentliga kultursektorn.

Jag undrar också lite allmänt kring utbildningen, vad det är för snittålder och om den är möjlig att kombinera med familjeliv?

Ja, egentligen undrar jag väl om det går att plugga till arkitekt lite senare i livet, om det finns många som gjort det etc? Hittar inte så mycket info kring detta.

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga. Arkitekt är ett brett och komplext yrke.
    Tidigare erfarenheter och de kunskaper du har tar med dig in i utbildningen och därefter som färdig arkitekt är bara till din fördel.
    Det är däremot inte säkert att du på grund av din ålder kommer att göra karriär på traditionellt kontor på samma sätt som yngre utbildade arkitekter.
    Arkitektyrket innebär ett ständigt lärande. Kunskap från vitt skilda områden kan komma väl till pass i olika projekt. Du kan till och med bli anställd på grund av din specifika bakgrund.

    Många före dig har utbildat sig i din ålder. Utbildningen är heller inget hinder för ett normalt familjeliv men viktigt så klart att få support hemifrån.
    Ibland kan det bli intensiva perioder men måste inte bli det om du är bra på att planera. Som på en teater inför en premiär skulle man kunna säga.
    Se möjligheterna och vårda dina nätverk så finns det goda chanser till ett intressant och givande yrke.

    Ingegärd Gyllenswärd, Sveriges Arkitekter
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.