Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Hur ska det gå till när nya arbetsuppgifter införs på arbetsplatsen?

Arbetsgivaren har planer på att vi arbetare på stationen ska hantera kem till våra biltvättar.
Ingen fackligrepresentant har frågat oss arbetare vad vi tycker men det ska tydligen pågå samtal med facket om detta nu.

Vi är inte representerade av vårt skyddsombud, han jobbar endast å okq8s vägnar.
Jag vill att vi arbetare ska få vara med i dessa samtal, hur går jag tillväga?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga.
    • När en arbetsgivare vill eller behöver införa en ny arbetsuppgift på arbetsplatsen ska de göra en riskanalys för att minimera riskerna med ett införande.
    • När det är som på din arbetsplats att det finns ett utsett skyddsombud ska analysen genomföras tillsammans med arbetsgivaren. Hittar man någon risk så ska den minimeras så mycket det går innan man startar den nya arbetsuppgiften på arbetsplatsen.
    • Ni som medarbetare ska sedan bli väl informerade om de risker som finns och även få den utbildning som krävs för den nya arbetsuppgiften. När det gäller kem kan det vara specialregler som arbetsgivaren behöver ta hänsyn till innan man startar den nya arbetsuppgiften.
    • Om ni inte tycker att det går rätt till eller har några andra frågor behöver ni kontakta er lokal avdelning för hjälp.
    Med vänlig hälsning
    Transport

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.