Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

En ny tjänst på företaget

Hej.
På vårat företag där jag jobbar har det startats en ny tjänst idag. Det är en tjänst som riktar sig till att vara en coach på företaget. En person man ska ringa om man behöver hjälp eller övriga frågor. Man ska ringa de personerna istället för att ta kontakt med arbetsledaren.
Nu till min fråga. En kollega fick nys om denna unika tjänst för någon vecka sen och fråga de då arbetsledaren om det är en tjänst de kommer gå ut med internt så vi alla tekniker kunde söka den. Han fick till svar Ja.
Nu från ingenstans fick vi mejl om att 4st personer har blivit tilldelad denna tjänst som ingen på företaget visste om. Vilket innebär många sura miner då de fick en löne ökning för en simpel grej som många andra hade klarat av att vara.
Är detta fel eller har de gjort rätt för sig att bara tilldela dessa personer denna tjänsten.

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga.

    Den här frågan får vi ofta till oss om arbetsgivarna har gjort rätt när de tillsätter tjänster utan att förhandla först med den lokala klubben.
    Är det en organisationsförändring som gjorts på företaget ska det finnas ett protokoll på förhandlingen och i de förhandlingarna gör man upp om reglerna kring tillsättningen.
    Kontakta den lokala klubben på din arbetsplats och fråga om det varit förhandlingar om tjänsterna eller organisationsförändringen. Det kan även finnas lokala överenskommelser som reglerar frågan om tjänstetillsättningar på företaget.

    I slutänden är det arbetsgivaren som beslutar vilka som ska få tjänsterna och använder då sin arbetsledningsrätt.

    Med vänlig hälsning
    Transport

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.