Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Vilken turordning gäller för driftsenhet och ort när det gäller uppsägning av arbetsbrist?

Hej
"Normalt sett är det arbetsstället som utgör en driftsenhet, alltså den geografiska plats du jobbar på, inte den organisatoriska plats du är anställd på.

Därutöver kan arbetsgivaren och facket komma överens om en annan indelning av turordningskretsarna."

Jag hittar inget i kollektivavtalet om detta mer än "Begreppet driftsenhet ska, såvida ej annat överenskommes, avse företagets samtliga arbetsplatser på orten ifråga.".

Om det inte står något om en lokal överenskommelse i kollektivavtalet, ska det då betraktas som att det är orten som gäller?

Jag undrar för att vårat kostnadsställe ska läggas ner men vi sitter i samma byggnad som ett annat kostnadsställe. Har jag då rätt till omplacering enligt turordningslagen och lagen om anställningsskydd?

Jag uppfyller alla krav för omplacering och har varit på företaget i 14 år.

Kommentarer

  • Hej
    Tack för din fråga.

    När det gäller uppsägning på grund arbetsbrist och det är det när arbetsgivaren lägger ner en driftsenhet. Det är organisatorisk orsak som går under begreppet saklig grund och arbetsbrist.

    I grunden är det driftsenheten och avtalsområdet som utgör turordningskretsen och därav har ni den text som finns i avtalet. Man har utökat turordningskretsen att omfatta alla driftsenheter på orten.

    När lokala parter träffas för att förhandla arbetsbristen tittar man på hur det ser ut totalt för orten och de driftsenheter som finns. Sedan är det sist in först ut principen som gäller på orten och det kan innebära att det är någon med kortare anställningstid på annan driftsenhet än dig som sägs upp. Du blir då erbjuden arbete på annan driftsenhet på orten. Förutsättningen är rätt utbildning och rätt kompetens.

    Inom åkeribranschen kan det vara svårare för då behöver man räkna in körkortsbehörigheter och andra kompetenser för att använda principen sist in först ut på alla enheter.

    Det som man behöver kontrollera med sin lokala fackliga företrädare och ifall sådan inte finns, sin lokal avdelning, är hur man kom överens om turordningskretsen vid förhandlingarna. Det finns fall där det är bättre att ändra utgångsläget till att bara omfatta driftsenheten och kollektivavtalsområdet via en lokal överenskommelse.

    Mad vänlig hälsning
    Transport

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.