Ylande hund i grannlägenhet 5 tim. per dag

Hej, en väninna har en granne vars hund ylar ca 5 tim. per dag när den är ensam. Hon har pratat med hundägaren flera gånger,
Hundägaren är en sympatisk person och verkar ha dåligt samvete.
Min väninna har pratat med honom flera gånger man han undviker henne numer.
Hon är bekymrad över hunden, vill inte skapa en dålig relation med grannen.
Dom bor i hyresrätt i ett kommunalt bolag.
Har ni några tips på vilka vägar hon kan gå?
Mia Milwerz

Kommentarer

  • Hej Mia,
    svårt men inte helt ovanligt dilemma.

    Det första är ju att försöka prata med hundägaren och få honom att verkligen förstå att han måste göra något åt situationen. Om han undviker kontakt så skriv ett brev och lägg i brevlådan. Säg att löser han inte problemet med hunden så måste ni gå vidare och kontakta hyresgästföreningen.

    Det andra är då att kontakta hyresgästföreningen och göra en anmälan att hunden är störande.

    Misstänker man att hunden far illa och inte mår bra är det Länsstyrelsen i sin kommun man kontaktar.

    Hoppas det löser sig för alla parter!

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.