Vilket avtal ska jag använda vid försäljning och omplacering av hund?

Svenska Kennelklubbens uppfödare
För Svenska Kennelklubben uppfödare finns ett anpassat köpeavtal som enbart kan användas av SKKs registrerade uppfödare. Det ska användas även vid överlåtelse av hund utan ersättning (skriv 0 kr).
Hunden ska alltid levereras med ett veterinärbesiktningsintyg som inte får vara äldre än 7 dagar oavsett om hunden säljs eller ges bort.
Hundens registreringsbevis ska alltid medfölja vid försäljning.

Privatperson
Som privatperson måste du upprätta ett eget avtal eller förslagsvis använda Blockets kostnadsfria avtal för hund.
Du ska alltid upprätta ett köpeavtal mellan privatpersoner vid försäljning av hund oavsett om det är en valp eller vuxen hund.

Förslag på vilka uppgifter ett köpeavtal bör innehålla:
  1. Att hunden övergår till ny ägare
  2. Hundens namn
  3. Registreringsnummer, om det är en SKK registrerad hund, annars är förslaget att ange hundens chipnummer
  4. Datum för försäljning/överlåtelse
  5. Kvittens av erlagd köpeskilling
  6. Era underskrifter

Förutom ett avtal bör ett veterinärbesiktningsintyg som inte är äldre än 7 dagar medfölja så du vet att hunden är frisk eller vilken hälsostatus hunden har vid köpet.

Svenska Kennelklubben

Kommentarer

  • Jag ska vara hundvakt till en hund när ägaren arbetar utomlands. Det blir ett par veckor i månaden tills vidare. Bör vi ha ett skriftligt avtal mellan oss.
    Lena
  • Hej!
    Tack för din fråga.
    Ja, ni bör använda ett inackorderingsavtal.
    Här har vi ett på vår hemsida som ni kan använda.

    Ha en fin dag!
    Vänligen
    Anna Medlemsservice
  • Finns det blankett för omplacering av hund, där man kan få veta vad man skall tänka på!
    Eva
  • Hej!
    Tack för din fråga.
    Nej, det finns inget speciellt avtal för omplacering utan då använder man ett köpeavtal. Här finns det en broschyr med information om våra avtal.

    Ha en fin dag!
    Vänligen
    Anna Medlemsservice
  • Hej!
    Vi tog över en hund i början av juni, det var bråttom då hunden ej fick tillräckligt med motion och sällskap! Vi har under dessa veckor bett dom att skicka alla papper! Nu helt plötsligt vill personen ifråga ha tillbaka honom! Det känns inte bra säger hon!
    Dom har varit på semester medans vi har tagit hand och fäst oss med hunden! Vad har vi för rättigheter?
    Eller är det bara för oss att lämna ifrån oss
    Mvh
    Camilla
    Camilla Fast
  • Hej Camilla,

    Vi på SKKs juridiska rådgivning kan tyvärr inte uttala oss om juridiska spörsmål kring ett muntligt avtal då vi inte varit med vid dess uppkomst och således inte tagit del av de diskussioner som föregått avtalet eller partsavsikt. Har ni ett muntliga avtal om att ni ska ta över hunden är det lika giltigt som ett skriftligt, det blir dock betydligt svårare att bevisa vad som avtalats vid en tvist. Ni kan välja att driva frågan om bättre rätt till hunden i domstol, men ni behöver då kunna bevisa er bättre rätt till hunden.

    Med vänlig hälsning
    Ida, Juridiska avdelningen
    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.