Varning till ordförande i lokalklubbsstyrelse

Vår ordförande har tilldelats en varning av SKK och jag undrar följande. Eftersom man inte kan anmäla en hel styrelse anmäldes ordföranden som representant för styrelsen. Ordföranden fälldes och tilldelades varning. När jag nu undrar varför inte detta protokollförs på styrelsemötet får jag svaret att anmälan är personlig mot ordföranden och behövs därmed inte protokollföras!
Jag menar ju att hela styrelsen är ansvarig för det som hänt men ordförande som ytterst ansvarig!
Tycker att det är konstigt att man inte kan anmäla en styrelse som har begått fel och att nu ordförande ensam får bära skulden!
Får det gå till på det här viset?

Kommentarer

  • Hej,

    Ärenden som handläggs av SKKs Disciplinnämnd gäller den person som är anmäld och kommuniceras endast med den anmälde och anmälaren. Det finns alltså inte grund för att kräva att Disciplinnämndens beslut ska protokollföras i den klubb där den anmälde är medlem.

    Frågor som rör eventuella brister i en styrelses arbete för klubben ska hanteras i enlighet med klubbens stadgar och därmed i första hand av klubbens revisorer och årsmöte.

    Om du önskar diskutera frågan ytterligare är du välkommen att ringa mig på 08-795 31 17.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.