Värmeslag, hur kyler jag snabbast ner en hund

Hej.
Jag undrar.
Hur kyler jag ner en hund snabbast, om man som ex hittar en hund i en bil när det är varmt i bilen.
Hoppas på svar
Mvh
Lennart

Kommentarer

  • Hej Lennart,

    De effektivaste sättet att kyla ner en hund som blivit för varm är via tassarna och ljumskarna. Det första man gör är bära in hunden i skuggan. Är man i närheten av vatten så ställer man hunden med tassarna i vattnet. Annars kan man lägga ner hunden på rygg/sidan, dränka en handduk i kallt vatten, och lägga handduken på hundens ljumskar.

    Om man kyler hunden för fort så kan kroppen gå in i chock av det så att doppa hela hunden i kallt vatten är inte att rekommendera. När hunden börjar kvickna till så är det viktigt att få i hunden vatten. Inte iskallt men kallt vatten i små portioner under en längre tid. Man ska inte låta dem hetsdricka för då kan det bli för mycket på en gång.

    Lycka till och hoppas du aldrig behöver använda de här tipsen!
  • Hej.
    Tackar för informationen. Tycker att ni skall gå ut med denna infon på alla sociala medier, så fler vet hur man skall göra.
    Precis som ni skrev, hoppas jag aldrig behöver nyttja kunskapen.
    Mvh
    Lennart
  • Hej Lennart,

    Tack för tipset. Jag ska föra det vidare till vår marknadsavdelning.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.