Varför frångår ni era egna regler?

Nu ska tydligen Miniature American Shepherd godkännas som egen ras. En utseendebaserad avel utan annat syfte än att ta fram mindre australian shepherds, med en rasstandard som nästan ord för ord följer rasstandarden för australian shepherd, förutom storleken och hur mycket vitt de får ha; och just det, även att enbart naturlig bobtail eller kuperad svans är önskvärt. (Något som då kommer få folk att vilja importera från länder som klipper av svansar på valpar, eftersom de vill ha en 'snygg' MAS. Vill ni verkligen bidra till att folk stödjer svanskupering?) Men eftersom storleksvarianter inte godkänns och de då fick avslag på "Miniature Australian Shepherd" så gav de 'rasen' ett nytt, minimalt förändrat namn och plötsligt är det en helt separat ras som får komma med i NKU och SKK?

Är det verkligen så enkelt att komma undan reglerna om att inga färg-, päls- eller storleksvarianter godkänns som raser? Är ett nytt namn allt som krävs för att kunna kringgå dessa regler, som finns av en anledning? Det verkar som det.

Det här kommer öppna dörrar för annan utseendebaserad avel. Förminskning av bruksraser - få utseendet, men i behändigare storlek. Vad ska vi förvänta oss härnäst? Miniature Amweiler?

Kommentarer

  • SKK ser inget självändamål att det ska bli flera hundraser i vårt land. Samtidigt har inte utvecklingen med att skapa nya raser upphört i vårt land eller i andra länder. SKK har värnat samverkan inom Norden innebärande att de nordiska länderna kennelklubbar, NKU, har kommit överens om gemensamma beslut när en ny inte FCI godkänd ras kommer till Norden. Under senare år har en förändring skett i inriktningen av detta samarbete genom att NKU i större utsträckning velat öppna verksamheterna förraspopulationer som finns i Norden men stått utanför kennelklubbarna.

    I det aktuella fallet är uppskattningen efter bland annat uppgifter från Jordbruksverkets ägarregisteratt det finns ca 500 Miniature Australian Shepherd i Sverige, rasen finns även i de andra nordiska länderna.  Många av dessa har tävlat inom SKK medhjälp av en så kallad tävlingslicens inom exempelvis agility och rallylydnad. Den bildade rasklubben ansökte för mer än ett år sedan att få en möjlighet att kunna registrera sina hundar i SKK på motsvarande sätt som sker i exempelvis USA. I februari 2017 beslöt NKU att godkänna rasen för registrering i de nordiska länderna. Samtidigt har respektive kennelklubb fått möjlighet att besluta om denna ras ska ha möjlighet eller inte att para med den av FCI godkända rasen Australian Shepherd då rasen härstammar från denna ras. SKK har inte tagit något beslut i denna del ännu utan detta kommer ske under 2017.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.