Finns det några regler på hur många valpkullar en uppfödare får ha samtidigt?

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Tack för din fråga!

    SKK har inga regler för hur många valpkullar en uppfödare får ha hemma samtidigt. Inte heller Jordbruksverket har sådana bestämmelser. Däremot finns bestämmelser om hur många vuxna hundar och hur många kullar man får ha utan tillstånd.

    Vid fler än nio vuxna hundar eller två valpkullar per år krävs tillstånd för uppfödningen. Om en uppfödare skulle ha väldigt många hundar på liten yta skulle det kunna bryta mot djurskyddslagstiftningen.
    För mer information vänligen kontakta länsstyrelsen.

    Hälsningar
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.