Valpköp

Hej,
Vi står i begrepp att skaffa hund. jag har haft flera hundar tidigare, men önskar nu någon annan sort, och vet inte riktigt vilken. Vi vill ha en ganska liten hund, allergivänlig och bra med barn. Vi är pensionärer så vi har mycket tid! Jag har tidigare haft tax, pudel, airedalterrier och dvärgschnauzer. Vänliga hälsningar - Gunilla Dahlberg

Kommentarer

  • Hej Gunilla,
    vad trevligt att ni funderar på att skaffa hund.
    Att välja ras är ett mycket personligt val. Alla hundraser har olika egenskaper, det gäller att söka sig fram till en ras där man upplever att dess egenskaper och behov passar in på hur du tänker dig att ditt hundägande ska vara. Det viktiga är att du inte enbart tittar på hundens utseende när du väljer ras utan även försöker ta reda på något om rasens egenskaper. Det finns idag nästan 300 rasvarianter i Sverige, så alla borde kunna hitta en ras som passar dem.
    Jag skulle rekommendera att ni går in på vår sida Köpa Hund och ser på de olika raserna som finns presenterade. Ser ni någon ras som verkar intressant går ni in och läser den rasinformation som finns under varje hundras. Informationen är sammanställd tillsammans med rasklubbarna och kan ge dig ytterligare information om rasen.

    Lycka till!
  • Hej,
    vi har haft kontakt med uppfödare för att köpa valp. Nu har vi fått erfara att uppfödaren bestämmer vilken valp vi kan köpa. De bedömer oss efter "sin magkänsla" vem vi inte kan köpa eller vem vi får köpa. Utan att uppfödaren vet någonting om oss mer än att vi haft samma ras tidigare och berättat att vi är aktiva med våra hundar.
    Vi upplever det som väldigt förödmjukande och vi är väldigt besvikna på uppfödarnas behandling. Nu undrar vi: är det så det går till nu för tiden? Har vi ingen möjlighet att uttrycka önskemål om vilken valp vi vill köpa?
    Marie
  • Hej Marie,
    det är inte helt ovanligt att uppfödaren väljer ut valp som den tror ska passa valpköparen.
    Jag tycker ni kan säga till uppfödaren hur ni känner och om era önskemål, självklart måste man kunna göra det.
    Känns det fortfarande inte bra ska ni kanske vända er till en annan uppfödare så köpet blir så bra som möjligt.

    Lycka till!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.