Valp som stannar mer än sju dagar efter besiktning, hur hantera?

Hej!
Jag kommer att besikta hela valpkullen den 12 juni, men en valpköpare vill att valpen ska stanna tills 22. Om de betalar och man gör upp affären den 14 juni, men valpen stannar kvar fast de äger den, bryter jag mot regler om jag inte gör en ny besiktning innan leverans?

Kommentarer

  • Hej,

    Nej, om köpet görs klart den 14 juni betyder det att besiktningen är gjord i rätt tid. Det är viktigt att hunden samtidigt levereras för att risken för varan ska gå över på köparen, denne bör därför ta ut hunden på en promenad och sedan ska ni teckna ett inackorderingsavtal för tiden mellan den 14 och 22 juni. Här hittar du Inackorderingsavtalet. Det är också viktigt att köparen tecknar en försäkring eller tar över din försäkring per leveransdatumet den 14 juni.
    Agneta Juridiska
  • Hej, sitter lite i samma sits. Kullen var leveransklar 18/6 och jag hämtar den 25/6.
    Om veterinärinstyget är äldre än sju dagar. Hur gör jag?
  • Hej Miso,

    SKKs grundregel 2:7 slår fast att besiktningsintyget inte får vara äldre än sju  (7) dagar vid leveransdagen.Om köpet inte gjordes/görs klart inom tiden för giltigt besiktningsintyg innebär detta således att det behövs en ny besiktning innan ni kan genomföra köpet i enlighet med SKKs grundregler.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.