Valp ihop med äldre, avvisande hund

Jag har precis (igår) fått hem en valp (engelsk cocker spaniel), och har en äldre tik (10 i år) av samma ras hemma. Vår äldre tik har alltid varit mjuk, nästen vek i sättet. Hon är osäker på andra hundar, nya människor mm., men väldigt go´, kelig och lätt att ha att göra med. Inte helt oväntat tycker hon att den nya valpen är lite läskig. Valpen är lugn, men nyfiken och vill gärna gå fram och hälsa. Det tycker inte tiken om, då markerar hon lite för att säga att hon vill inte bli hälsad på. Samtidigt, om jag håller valpen och ropar på tiken så kommer tiken fram och luktar på valpen och viftar på svansen. Gör vi rätt i detta? Dvs att inte låta valpen rusa fram hur den vill (och den markering som följer av tiken) utan istället låta tiken komma till valpen?
mvh
Kerstin

Kommentarer

  • Hej Kerstin,

    Tack för ditt mail och grattis till din nya familjemedlem!

    Det är förstås en stor omställning för er alla ur olika perspektiv och din äldre tik reagerar på det vis hon kan med sina förutsättningar. Utöver att hon är, som du beskriver, något osäker på andra hundar kanske hon också är lite rädd om sin kropp då hon ser att valpen, med all rimlighet, rör sig som valpar gör.

    Samtidigt är det viktigt att valpen får goda erfarenheter i sina relationer till andra hundar och utvecklar social trygghet med gott språk.

    Såhär tidigt i deras relation är det en god idé att ha översyn när de är nära varandra och valpen vill interagera, dvs ha viss kontroll på rusningarna fram till tiken så ni undviker missöden. Har du möjlighet att ha avgränsningar stundtals när ni är i samma rum, så att ni alla kan koppla av, men ändå vara tillsammans? Då får de två chans att se varandra, lukta in varandra och "umgås" i en lugn och kontrollerad form.

    Samtidigt är det givetvis viktigt att de två får utveckla sin relation och "prata klart" sinsemellan också, men de är så nya inför varandra och inte riktigt hunnit lära sig varandras takt.

    Det kan vara en fin balansgång att hela tiden se och tyda deras kroppsspråk och med tiden kommer du att kunna släppa kontrollen mer och mer.

    Hoppas att detta var till någon hjälp, hör gärna av dig igen vid fler funderingar.
    Önskar dig en fin fortsatt dag med de två!

    Med vänlig hälsning,
    Karin Chef Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.