Vad gäller vid valpköp?

En bekants son som är 23 ska köpa en hundvalp. Den ska vara `dola fel´-försäkrad. Kan man försäkra en valp som inte är registrerad. Han begärde nämligen valpens ID-nummer, men det påstod uppfödaren att de registreras först någon vecka innan leverans. Det stod faktiskt i annonsen att de var ID-märkta.

Kommentarer

  • Hej,

    Id nummer och registreringsnummer är inte samma sak, Id märkning görs på valpen oftast i samband med besiktningen ca 7 dagar innan leverans.
    Valpen kommer säkerligen att vara ID märkt med ett 15 siffrigt nummer när den levereras.

    En dolda fel försäkring är något som uppfödaren tecknar och som gäller i 3 år för hunden.

    Ta kontakt med ert försäkringsbolag för fler fårgor kring hur ni tecknar en egen försäkring för er valp när ni hämtar den. Dolda fel är inget ni behöver teckna själva.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.