Vad gäller kostnaden för foderhundens försäkring?

Gäller detta öven en försäkring för hunden? och kan det vara så att fodervärden bryter mot avtalet om fodervärden inte har någon försäkring? blir avtalet ogiltigt då? och/eller kan uppfödaren säga upp fodervärden om denne inte har någon försäkring?

Kommentarer

  • Hej Matte
    För några år sedan innehöll SKKs avtal en överenskommelse om ömsesidig försäkring, dvs att båda parter intygade att de skulle hålla hunden försäkrad (dolda fel, liv- och veterinärvård). Denna överenskommelse prövades sedermera i domstol varpå uppfödaren (SKK) förlorade och vi ändrade därefter våra avtal. Det finns således ingen skyldighet för fodervärden att hålla hunden försäkrad, även om det finns med på avtalen vem som ska göra detta. Vill man som överlåtare vara helt säker på att foderhunden är försäkrad får man själv stå på försäkringen. Många löser det genom att foderhunden ingår i uppfödarens flockförsäkring medan fodervärden står för kostnaden och betalar till överlåtaren. Det har dock förekommit att överlåtare lurat fodervärdar, tagit pengar men inte hållit hunden försäkrad.

    Kontentan av mitt svar är dock att jag inte tror att du kan hävda avtalsbrott och häva avtalet i och med att fodervärden inte håller hunden försäkrad i enlighet med er överenskommelse, detta då fodervärdsavtalet kan jämställas med ett avbetalningsköp och då är fodervärden att se som konsument och enligt 3 § konsumentköplagen är villkor till nackdel för köparen inte gällande och ett krav på att hålla en köpt vara försäkrad torde vara ett sådant villkor.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.