Vaccination för utställning, prov och tävling.

Hejsan

Enligt SKK så ska en hund som tävlas vara vaccinerad var fjärde år (vuxen hund).

Har dock haft en diskussion med en kunnig vän som säger att det är datumet som veterinären skriver in i passet (alt. vaccinationskortet) som är det som gäller. Dvs om veterinären skriver in att hunden behöver omvaccineras redan inom ett år (som vissa gör pga kennelhostan) så är det det datumet som gäller inte inte 4-års gränsen.

Vad är det egentligen som gäller? Dels tävlar jag själv en hel del och dels sitter jag ibland och kollar just vaccinationer på tävlingar så skulle vara bra att ha ett klart svar.

Tack på förhand!!

/ Lena

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Tack för din fråga.

    För att delta inom utställning, prov, tävling eller beskrivning är vaccination mot valpsjuka ett krav. 4-års regeln för hund äldre än ett år är SKKs minimikrav och det är detta som ska uppfyllas.

    Vaccination mot kennelhosta och parvovirus är inte ett krav, utan en rekommendation från SKK. Intervallen för valpsjuka och intervall för kennelhosta resp parvovirus, är två separata saker och ska inte per automatik följa varandra.

    Vid kombinationsvaccin kan det missförstås om det datum som anges i passet (vaccinationskort) avser den del av vaccinet som omfattar kennelhosta resp parvovirus, och inte den del som omfattar valpsjuka.

    Vid kontroll av vaccination i samband med tävlingsverksamhet är det vaccinering mot valpsjuka som ska kontrolleras, eftersom reglerna anger att detta är ett krav.

    Du kan läsa mer i våra Utställningsregler under allmänna regler punkt 1.

    Hoppas du fått svar på din fråga!

    Annika Medlemsservice
  • Är det tillåtet att ta med hund som inte ställs ut?
    Är 10 år och vaccinerad enligt regler.
    Susanna Ekman Nilsson
  • Hej Susanna,

    Tack för din fråga.

    På utomhusutställningar brukar det inte vara något problem att ta med andra hundar så länge de är vaccinerade enligt reglerna. Men kontrollera gärna med arrangören för säkerhets skull.

    Med vänlig hälsning
    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.