vaccin vid 12 veckors ålder

Hej! Jag och min sambo ska skaffa hund nu i sommar. Vi kommer att spendera midsommar med familjen och även en annan hund då. Men våran valp kommer inte att ha hunnit bli 12 veckor innan midsommar. finns det någon risk med att hundarna leker med varandra då ? Valpen kommer att vara 11 veckor då. Kan man ge påfyllnadsvaccin innan hunden blir 12 veckor?

Kommentarer

  • Hej Erika.

    Anledningen till att man ska vara försiktig att träffa främmande hundar innan ens valp är fullvaccinerad är för att man inte vet om den hund man möter är vaccinerad. Är det en hund som ni känner till och vet att den är vaccinerad så är det inga problem att låta dem leka, ur det perspektivet. Men främmande hundar är det bra att undvika ett par veckor efter 12 veckors vaccinationen.

    Det är inte lämpligt att vaccinera sin valp tidigare för uppvaccineringsschemat bygger på att vaccinera upp valpen varefter den förlorar antikroppar från sin mamma.

    Lycka till med er valp!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.