Titeln J som visar att en tollare får starta i jaktklass på utställning

Hej! Jag hade ingen aning om att tollare kunde få titeln J som ett bevis att de är jaktprovsmeriterade men Seawilds Water Fowler har precis fått den titeln så därför kollade jag upp bestämmelserna och det står att retrievrar ska ha minst ett 3e pris på jaktprov (tollingjaktprov har ju vi som är rasspecifikt dessutom). Jag har aldrig sett någon tidigare med den titeln så jag antar att man måste ansöka om det och att det inte sker automatikst. Hur ska man göra för att få ett J i sin hunds meritlista?
mvh Marie Kinder

Kommentarer

  • Hej,
    det är nytt för i år att retrievers får ett J och det ska gå per automatik. Däremot läggs de inte dit retroaktivt om meriten tagits innan 1/1-2017
  • Följdfråga: om de inte kan gå på utställning, får de J ändå?
  • ja
  • Hej!
    Nu kom vi att diskutera vilka raser som får J..får spaniel det också?
    Om det är så, får de titeln J även om de startar i högre klass än nybörjarklass?
    //M
  • Hej Marie,

    Spaniel kan inte få titeln J.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.