Tingad valp som hämtas vid 12 veckor, ersättning

Om en valpköpare tingar en valp vid 6 veckor och betalar handpenning och sedan frågar om man kan ha valpen kvar tills den är 13 veckor. Har man då rätt till någon form av ersättning för extra utgifter under tiden? Som ombesiktning av valpen och 12-veckors vaccinering + mat.

Kommentarer

  • Hej Kristina!

    Valpar levereras normalt vid åtta veckors ålder. När du tar emot tingningsavgift ska du upprätta ett köpeavtal där det framgår när valpen levereras. Om köparen då meddelar att denne inte kan hämta valpen förrän fem veckor efter avtalad tid skulle jag inte godta tingningen, dvs för att vara ett giltigt avtal ska det finnas ett anbud och en accept. Ditt anbud gäller försäljning av valp vid åtta veckor. Om motpartens accept inte gäller försäljning vid åtta veckor är det inte ett ingånget avtal eftersom accepten inte avser anbudet så som det framställts.

    Jag hoppas att jag inte krånglar till det med juridisk svenska men avtalslagen bygger på principen om anbud och accept. För att ni ska ingå ett bindande avtal lämnar du ett anbud om valp som säljs och levereras vid åtta veckors ålder och det är detta anbud som mottagaren accepterar. Mottagaren kan inte ändra anbudets villkor.

    Om du ändå väljer att sälja valpen får ni komma överens om rimlig ersättning till dig, precis som du skriver blir det flera besiktningar (om ni inte gör klart köpet och upprättar ett inackorderingsavtal för tiden mellan köp och leverans). Valpen bör även försäkras för den här tiden och din försäkring upphör normalt vid tolv veckors ålder så det är viktigt att köparen tecknar en försäkring, eller att du gör det och köparen ersätter dig för kostnaden. Försäkringen skriver ni sedan över när valpen faktiskt levereras.

    Bäst för dig är dock att ni gör klart köpet vid åtta veckor och att köparen går ett varv med valpen (så att den har levererats) och att ni därefter upprättar ett inackorderingsavtal där ni kommer överens om vem som bär risken om valpen skadar sig eller blir sjuk under inackorderingstiden. Är köparen inte hemma när valpen fyller åtta veckor levereras inte valpen och risken kvarstår på dig, även om ni skriver ett inackorderingsavtal har inget giltigt köp skett eftersom varan måste vara både betald och levererad för att risken för varans försämring ska övergå på köparen.

    Som du skriver bör köparen stå för samtliga kostnader under tiden från normal leverans till faktiskt leverans; veterinär, försäkring, mat, skador hunden orsakar etc.

    Allt detta måste ni komma överens om. Har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta SKKs juridiska rådgivning för medlemmar per mejl eller telefon.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.