Vilket avtal ska användas om man låter en tik enligt bib avelsrätt valpa hos ägaren?

Kan man låta en tik valpa och vara hos ägaren vid avelsrättsavtal? Skriver man nåt avtal och i så fall vad?
Mvh Gunilla Nilsson

Kommentarer

  • Hej Gunilla
    Det går bra att låta tiken valpa hos ägaren även om ni har avelsrätten. Det är oftast tryggare för tiken att stanna "hemma" och få valpa i trygg miljö. Det man som uppfödare då måste tänka på är att ersätta tikägaren för det arbete denne utför med tik och valpar. Man tar också en risk eftersom man inte har rådighet över situationen, om exempelvis tiken skulle ligga ihjäl en av valparna kan man inte klandra tikägaren för detta.
    Du måste också vara tydlig med valpköparna om att kullen är din och att du är helt och hållet ansvarig för valparna. Du ska sköta all kontakt med valpköparna och upplysa dessa om att tiken och valparna har bott hos tikens ägare men att det är du som är uppfödare till kullen, som säljer densamma och som är ansvarig för all information, klagomål mm. Lycka till!
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.