Vem avgör tid för parning för en tik såld med avelsrätt?

Min tik har jag köpt med bibehållen avelsrätt. Vem bestämmer när det är lämpligt att para tiken? Vem ska betala Hd röntgen, ögonlysning och BPH? Uppfödaren har kravet att alla avelshundar ska vara testade.

Kommentarer

  • Hej,

    Uppfödaren ansvarar för betalning av de veterinärundersökningar som denne behöver för sin avel. Det är också uppfödaren som avgör när det är lämpligt att para tiken.

    Vänliga Hälsningar
  • Jag ska köpa en tik och uppfödaren vill kunna ta en kull på henne. Tiken ska ju vara hos uppfödaren i samband med förlossningen och åtta veckor med valparna, blir hon inte stressad av att flytta till ett nytt ställe när hon ska föda.
  • Hej Kerstin,

    De flesta tikar brukar kunna anpassa sig bra, och uppfödarna brukar vara duktiga på att ta hand om tiken och se till att hon får tid på sig att bo in sig.

    Sen finns det tikar som självklart kan bli stressade, men det vanligaste är att det går mycket bra.

    Ha en fin dag,
    Veronica Medlemsservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.