Sveriges äldsta hundraser?

Hej! Jag skrev nyligen ett blogginlägg med en sammanställning över de 10 äldsta hundraserna i världen. Till min förvåning fann jag dock i samband med mina efterforskningar väldigt lite information om våra svenska hundrasers ursprung.

Sitter ni möjligtvis inne på information om hur gamla de äldsta svenska raserna tros vara, samt vilka det rör sig om? Jag tycker det vore intressant att lyfta fram dessa.

Tacksam för svar!

Kommentarer

  • Hej Sebastian!

    Det är inte den enklaste frågan att svara på. Det är en definitionsfråga vad en hundras är för något. Von Linné definierade ett antal hundtyper som han satte vetenskapliga namn på under 1700-talet. Det är första gången hundtyperna katalogiserades och beskrevs mer vetenskapligt. Man ska nog betrakta dem som hundtyper och ofta angivna efter användningsområde t ex hushundar osv.
    I zoologisk litteratur från början av 1800-talet anger Sven Nilsson ett antal hundtyper tillsammans med den övriga faunan. Spetshundarna, tex. västgötaspetsen, tillhör de mer ursprungliga i vårt land eller hellre vårt geografiska område efter istiden. De är belagda i arkeologiska utgrävningar från stenåldern efter de första människornas invandring och på hällristningar.

    Vi kan också hänvisa till boken “Från renhållningshjon till modeaccessoar”, Anne-Sofie Gräslund och Ingvar Svanberg. Boken utkom 2014.

    Bästa hälsningar,
    Svenska Kynologiska Akademin
    Stephanie Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.