Sund hund?

Hej!
Har köpt en toypudel i tron att den ska vara sund o friskt avlad i besiktningen
Är allt ua men sedan visar det sig när jag kommer hem med valpen så det första jag märker är ett navelbrock.
Sen börjar hela det teagiska ett genetiskt fel i käken hunden är opererad 3 gånger och det är inte slut ännu uppfödaren har ingen koll på avel överhuvudtaget.
Får en uppfödare hålla på med avel när det gång på gång blir osunda defekta valpar?
Jag är så ledsen och förtvivlad över min lilla hund vad ska jag göra?
Sen ska denna kennel stoppas tycker jag
För jag vet att avel och hälsa kräver sunda friska djur.

Kommentarer

  • Hej Ingrid!

    Vad tråkigt att höra om din hund!

    Till att börja med tycker jag att det är märkligt att varken uppfödaren eller veterinären har upptäckt navelbråcket. Navelbråck är vanligtvis ett synligt fel eftersom det i 99,5 % av fallen upptäcks före leverans. Om du inte är uppfödare har du ingen undersökningsplikt och du kan därför reklamera felet. Om felet behöver avhjälpas är din uppfödare skyldig att avhjälpa felet (operera hunden). Om navelbråcket är litet och inte behöver åtgärdas kan du begära prisavdrag. I vissa raser är det mer vanligt med navelbråck än i andra raser och de säljs då ofta till fullt pris trots den lilla defekten. Jag kan dock inte uttala mig om hur vanligt det är på toypudel och om det finns något belopp som uppfödarna brukar dra av.

    Vad gäller käken kan jag inte uttala mig när jag inte vet vad det rör sig om.

    SKKs uppfödare förväntas följa våra grundregler såväl som Jordbruksverkets föreskrifter. Självklart kan en kull bli sämre än förväntat men det betyder inte att uppfödaren har agerat felaktigt eller brutit mot regelverket. SKKs uppfödare är generellt sett mer granskade än uppfödare utanför SKKs organisation. Däremot är vi en ideell förening med föreningsfrihet varför det ska mycket till för att någon ska uteslutas ur organisationen, eller få registreringsförbud.

    Om du önskar mer specifik hjälp i ditt ärende kan du kontakta Åsa Blomqvist som är sekreterare i Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén. Hon nås på ukk@skk.se eller via växeln 08-7953000.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.