Styrelseprotokoll

Hej!
Undertecknad sitter med i styrelsen för en rasklubb/specialklubb och för våra vägnar ställer jag frågan nedan.
Vi har från medlem fått begäran om att få ut styrelsemötesprotokollen från det gångna året och då de innehåller uppgifter om hundar och medlemmar i klubben där besluts har fattats kring avelsfrågor så undrar vi hur vi skall ställa oss till att skicka ut dom rakt av.
I de styrelser jag sitter i, det är då inte bara föreningar, så skickar man inte ut protokollet annat än till revisorerna som skall ta del av dom för att se hur verksamheten drivs just med anledning av att det kan finnas information i protokollen som kan vara känsliga av olika anledningar.
Har ni några riktlinjer för hur detta skall hanteras på lämpligt sätt
Jonas

Kommentarer

  • Hej Jonas,

    Tack för din fråga.

    Nedan information kan du finna på vår webbsida under föreningskommitténs Frågebank.

    Fråga: Ibland vill enskild medlem och/eller klubbar få ut kopior av underlag till styrelses beslut. Har klubben skyldighet att tillhandahålla kopior?
    Svar: Inom SKK gäller att protokollen är offentliga och skall tillhandahållas till medlem, klubbar o.s.v., däremot är underlag som ligger till grund för beslut inte är offentliga.

    I Frågebanken finns det fler frågor och svar som kan vara intressanta för er i styrelsen.
    Önskar du ett förtydligande så kontakta föreningskommittén på fk@skk.se

    Lycka till vidare med ert styrelsearbete!

    Annika Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.