Starta kennel fast jag har skuldsanering?

Hej! Jag har hört att man får starta kennel fast man har skuldsanering men jag vet inte om det är sant.
Jag ansöker om en skuldsanering idag faktiskt. Men jag vill väldigt gärna ha en kennel inom en väldigt kort framtid.
Men jag vet inte om man får det? Jag tänkte att någon här kanske vet det.
Jag skulle bli jätte tacksam för svar.

Kommentarer

  • Hej Fina

    Det finns inga hinder från SKKs sida att starta kennel fastän man har eller kommer att få skuldsanering. Det man bör tänka på är dock att man behöver ha möjlighet att ekonomiskt klara av eventuella skadestånd hänförliga till uppfödningen. En uppfödare ansvarar för dolda fel och har man otur kan det bli kostsamt som uppfödare om de valpar man säljer sedermera behandlas eller opereras pga dolt fel. Det går att teckna försäkringar men alla dolda fel täcks inte av försäkringen och då har man som uppfödare ett ansvar att själv bekosta avhjälpande eller att ta tillbaka den felaktiga varan (hunden) och ersätta köparen för kostnader, inköpspris mm. Om du inte har denna ekonomiska möjlighet anser jag inte att du i dagsläget bör starta uppfödning. Några hinder finns dock inte. Kennelnamn får du efter att du betalat ansökningsavgiften, mer om detta finns att läsa på skk.se och i kennelnamnsreglerna.

    Agneta Juridiska
  • Hej,

    Skickade in en anmälan om ägarbyte den 29 juli. Har fortfarande inte hört något från er så funderar på om blanketten kommit på avvägar. Gäller reg.nr SE 59422/2014.
    Tacksam för svar
  • Hej Lars,

    Ägarbytet är mottaget och registrerat.

    Tack!

    Vänliga hälsningar
    Jenny Medlemsservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.