Fördelar med SKK registrerad hund?

Vi funderar på att köpa en Jack russel pojke som är 1,5 år. Han är inte skk-registrerad. Är det något vi som köpare ska reagera på? Är det en nackdel?

Kommentarer

  • Hej Pernilla,

    Självklart tycker SKK att man ska köpa en SKK registrerad hund eftersom man med hjälp av registreringsnumret kan hitta mycket information om hunden, såsom:
    • Vilka släktingar hunden har
    • Om den har några resultat från utställningar eller prov
    • Om den har några resultat från hälsoundersökningar
    • Registreringen är förknippad med ett omfattande regelverk som ställer krav på så väl uppfödare som avelsdjur
    Inom SKK bedriver vi bara avel på hundar som är registrerade/stambokförda.

    Vill ni tävla med er hund är man också lite begränsad om hunden är oregistrerad men med en Tävlingslicens kan man dock delta på många arrangemang, läs mer här Tävlingslicens

    Önskar er lycka till!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.