SKK godkända veterinärer utomlands, gällande PL och ögonlysning?

Min mor har lånat med sig en av mina tikar ner till Spanien.
Jag önskar para henne med lovande hane där nere innan hon kommer hem igen.
Tiken är dock inte PL undersökt i Sverige tidigare (PL kräver RAS inför parning) samt att jag väldigt gärna också önskar ögonlysa henne innan beslut om parning tas.

Min fråga lyder alltså:
Finns det någon PL och ögonlysnings godkänd veterinär i Spanien vars intyg godtas av SKK (för senare valp registrering).

Registrerad uppfödare i SKK

Kommentarer

  • Hej Jeanette,
    behöver veta vilken ras det gäller?
  • Det gäller Russkiy Toy (352)
  • Hej Carina,
    Det gäller rasen Russkiy Toy (352)
  • Hej.

    För att SKK ska kunna registrera en utländsk ögonlysning så måste undersökningen vara gjord på en ECVO blankett. De veterinärer med den kompetensen har tillgång till de blanketterna.
    När det gäller patella så godkänner SKK endast undersökningar som är gjorda i Sverige, på SKK:s blankett, av veterinär med specialistkompetens i hundens och kattens sjukdomar. Samt undersökningar av en del veterinärer i Norge.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.