Vilket avtal gäller vid försäljning av vuxen hund?

Hej, vi ska sälja en 2 årig tik med stamtavla, vi har aldrig sålt en hund innan, vad för papper ska man ha och hur gör man hur för man över som ägare och så?

Kommentarer

  • Hej Michelle,

    Tack för din fråga!

    Alla hundens papper ska medfölja hunden vid försäljningen.
    En veterinärbesiktning på hunden är en säkerhet både för dig och köparen som visar att hunden var frisk vid överlämnandet.
    Om du inte är uppfödare så kan du inte använda SKK's köpeavtal utan får skriva ett eget.
    Skriv i ert avtal att hunden har övergått till ny ägare, hundens namn och registreringsnummer, datum och era underskrifter.
    Gör sedan ett ägarbyte till Jordbruksverket samt Svenska kennelklubben.

    Ett tips om du inte är SKK uppfödare är att använda de kostnadsfria avtal som blocket erbjuder!

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.