Kan jag få in röntgenresultat från utlandet i SKKs avelsdata?

Om jag HD-röntgar min hund i ex.vis Tyskland, kan jag få in det resultatet i SKK.s avelsdata?
Mvh Ann

Kommentarer

  • Hej Ann,
    Tack för din fråga.

    Du kan röntga din hund utomlands så länge röntgen utförs enligt FCI. Men om hunden bor permanent i Sverige så är det SKK som ska avläsa bilderna.
    Kontakta oss handläggare på vet@skk.se eller 08-795 33 66 mån-fre 13-15 för mer information.

    Ha en fin dag!
    Vänligen
    Anna Medlemsservice
  • Hund född regad HD/ED röntgad och använd i avel i Tyskland. Flyttar i mogen ålder till Sverige. Om han skall användas i avel här måste han så vitt jag förstår omregistreras till SKK.  men måste han röntgas om också?! ("blott Sverige svenska krusbär har...") (Avel i Sverige kräver "känd HD/ED status")
  • Hej Maja,
    Tack för din fråga.

    Om hunden är född i Tyskland, röntgad och avläst där, och ska flytta till Sverige eller användas i avel här behöver hunden inte röntgas om ifall hunden har en röntgenavläsning enligt FCI. Då kan resultatet bifogas när hundens registreringsansökan skickas in till SKK.

    Ha en fin dag!
    Vänligen

    Anna Medlemsservice
  • Kan man få in HD/ED-resultatet från en valp som sålts till Norge och röntgats där?
    Jennie
  • Hej Jennie!
    Tack för din fråga.

    Svaret på din fråga finns i detta inlägg: Röntgenresultat från Norge?

    Ha en fin dag!
    Vänligen
    Anna Medlemsservice
  • om min importhund av ras som här får röntgas vid tidigast 18 månader är röntgad i hemlandet före den åldern måste jag då röntga om här?
    Lena
  • Hej!

    Tack för din fråga.

    Om du importerar en hund och ska använda den i avel så behöver du göra en ny röntgen under förutsättning att våra registreringsregler säger att den ska röntgas efter 18 månader.

    Ha en fin dag!
    Vänligen
    Anna Medlemsservice
  • Så om jag har ett tidigare resultat vid 15-16 månader registrerat på skk måste jag röntga om för att kunna registrera en kull. Om jag förstår rätt..
    Lena
  • Hej!
    Tack för ditt svar.

    Ja, det stämmer att du behöver röntga om din hund då.

    Ha en fin dag!
    Vänligen

    Anna Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.