Registrering i Annexregistret

Hej, Vad gäller vid registrering i Annexregistret?
Har en ras som väntar på godkännande från NKU och undrar om det är någon idé att registrera mina hundar i erat annexregister eller om jag bör vänta tills vi vet om rasen blir godkänd eller ej?
Går det att registrera om hundar som en gång registrerats i annexregistret ifall rasen senare skulle bli godkänd?

Kommentarer

  • Hej Elli,
    Du kan inte registrera din hund i Annexregistret förrän rasen är godkänd av NKU.
  • Okej, för i era registreringsregler står det att raser som är nationellt godkänna av hemlandets kennelklubb och om landets kennelklubb är erkänd av skk så kan hunden registreras i erat Annexregister.
    Eller har jag förstått registreringsreglerna hel fel?
  • Hej Elli, Det är inte alltid lätt att tolka regelverk. För att en ny ras ska kunna godkännas gäller följande;

     En ny ras ska erkännas genom majoritetsbeslut i NKU/AU. Det NKU-land som anmäler en ras för erkännande ska bifoga: a) Rasstandard utfärdad av den kennelklubb/land som utvecklat rasen samt stambok som är erkänd av något av NKU-länderna b) Information om rasens historia 16 c) En avelsplan som innehåller internationell numerär, hälsostatus, mentalitet och genetisk bredd .

  • Nu hänger jag med, tack för ett tydligt svar 😀

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.