Redovisa intäkter och kostnader skatteverket?

Hej! Jag kollade precis på skk play om lagar och riktlinjer där det snabbt sas att uppfödaren ska kunna bevisa sina utgifter i sin uppfödning i minst 7 år. Vad innebär egentligen detta? Ska man spara varje kvitto på mat, utrustning, resor, tävlingar mm? Ska man redogöra för sina intäkter vid valpförsäljning och således sina utgifter i samband med en kull? Det är ju inte alltid så självklart vilka kostnader som är kopplade till just uppfödningen. Och ska man ta upp sin uppfödning i skattedeklarationen?

Önskar all info om detta då jag inte riktigt finner något självklart svar på detta!
 Mvh Natalie

Kommentarer

  • Hej Natalie

    Vad Skatteverket kräver är givetvis Skatteverket bäst att svara på. I SKK play ville vi göra uppfödarna uppmärksamma på att de har en skyldighet att redovisa sina inkomster av bisysslor (om de överstiger de belopp Skatteverket beslutat om, vilket många uppfödare kommer upp till).

    Eftersom en del skattemyndigheter då blir intresserade av att beskatta dessa belopp är det bra att ha underlag för avdrag av sina utgifter, därav nämndes detta i filmen SKK play för uppfödaren.

    Det är alltså för att kunna minska eventuellt beskattningsbara intäkter som det är bra att kunna redogöra för sina utgifter och därav är det bra att spara samtliga kvitton och fakturaunderlag.

    Har du ytterligare frågor är du välkommen åter.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.