Vad är en rasstandard?

Hej ! Varför finns det rasstandard på hundar ? Vad är en rasstandard till för ?

Kommentarer

  • Hej Johanna,

    Tack för dina frågor!

    En rasstandard är en del av det som definierar en hundras. Standarden beskriver hur rasen ska se ut exteriört på ett metodiskt sätt;
    • Helhet
    • Kroppsdelarna
    • Rörelser, päls, färg och storlek
    Standarden innehåller även information om rasens ursprung och användningsområde samt mentalitet. Den avslutas med en uppräkning av de fel och brister som kan förekomma och särskilt ska uppmärksammas inom rasen.

    Vid utställningar använder domaren rasstandarder för bedömning av hundarna Rasstandarden ska också fungera som utgångspunkt för avelsarbetet.

    Vänliga hälsningar
    Stephanie Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.