Kan en kastrerad hund bli Rallylydnadschampion, lydnadschampion osv?

Kan en kastrerad tik/hane bli rallylydnads champion eller får den bara titeln RLD M?

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Ja, en kastrerad hund kan bli rallylydnadschampion.
    Här ansöker man om championat .

    Skicka blanketten via mejl eller post.
    E-post, reg@skk.se
    Via brev till
    Svenska Kennelklubben/registreringsavdelningen
    Box 771
    191 27 Sollentuna

    I vissa grenar behöver man kunna visa upp en testikelstatus. Vilka grenar som har krav på testikelstatus ser man i utställnings och championatreglerna.

    Kirurgiskt kastrerad hanhund
    Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske.

    Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund
    Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande prov, tävling eller olika former av mentaltest/-beskrivningar). För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske.

    Kirurgiskt kastrerad tik
    Tik som kastrerats kirurgisk medges generell dispens. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske.

    Kemiskt (medicinskt) kastrerad tik
    Tik som kastrerats genom kontinuerlig medicinsk behandling medges generell dispens. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske.

    Lycka till med ert tävlande!

    Annika Medlemsservice
  • Hej! Får man tävla lydnad, rallylydnad och agility med en hund som är kemiskt kastrerad?
    Julia
  • Hej Julia,

    Tack för din fråga.

    Man får inte tävla med en kemiskt kastrerad hanhund.

    Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund
    Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande prov, tävling eller olika former av mentaltest/-beskrivningar). För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske.

    Hoppas du hittar massor med rolig träning för din hund utan tävling!

    Annika Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.