Får man använda hund med patella luxation i avel?

  1. Kan jag använda min hane i avel om han fick en etta på patellaluxation,
Han är mycket pigg springer o hoppar hur mycket som helst.
Han är 17 månader.
Mvh Rosemarie

Kommentarer

  • Hej Rose-Marie!

    Tack för din fråga.

    Även om du upplever att din hund är pigg och glad och kanske i dagsläget inte lider av sin patellaluxation så är det viktigt att tänka på att det är ärftligt och att man som uppfödare inte får genomföra en parningskombination som ökar risken för allvarlig sjukdom/funktionshinder hos avkomman (SKKs grundregler 2:2).

    Hundar med kliniska symptom får aldrig användas i avel  och för vissa raser gäller registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som inte har officiellt intyg om patellastatus vid lägst 12 månaders ålder. Vad som gäller just för din ras kan du läsa om i våra registreringsregler.

    Läs gärna mer om patellaluxation här.

    Mitt råd till dig är att vända dig till en avelsfunktionär i din rasklubb som känner till läget i rasen och kan berätta vilka rasspecifika avelsstrategier som gäller för just din ras!

    Vänliga hälsningar

    Anna Medlemsservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.