Måste jag har ett testikelintyg för att para min hane?

Hej
Jag har en Bouvier hane på 2 år som jag har fått förfrågan att para med.
Han var med i en inofficiell utställning som 9 månaders valp och fick då ingen anmärkning på testiklarna.
Måste jag ha ett speciellt intyg från vet ändå?

Kommentarer

  • Hej Amalia,
    han måste vara utställd på en officiell utställning för att det ska gälla som godkänd testikelstatus.
    Annars behöver du gå till en veterinär för att få ett testikelintyg där veterinären bekräftar att han har två testiklar nere. Intyget skickar du sen in till SKK för registrering.
  • Vår hanne 7 månader blev sparkad av en älg och fick då en hel testikelomvridning vilket resulterade i att en testikel opererades bort. Kan jag ställa ut honom och får han användas i avel och om ja, får valparna registreras?
  • Hej Susanne,

    Om du har ett veterinärintyg efter 6 månaders ålder som styrker att hunden hade två normalt belägna testiklar innan operation och att operationen var pga ett trauma, så kan du ställa ut din hund och även använda honom i avel.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.