Para en äldre tik med veterinärintyg

Finns det någon övre åldersgräns för att para en tik som tidigare haft valpkull?

Jag vet att man måste ha veterinärintyg fr.o.m det att tiken fyllt 7 år och att hon tidigare måste ha haft minst en valpkull.

Kommentarer

  • Hej Lina,
    tiken får då inte ha fyllt 10 år vid parningstillfället.

    Vänliga hälsningar
  • Hej, vad gäller exakt för regler på ålder på tik som ska paras för första gången.  Gäller den bortre gränsen som jag har för mig går vid fem års ålder men jag önskar veta mer exakt vad som gäller.

    Tack på förhand för svar!

  • Hej!
    Tack för din fråga.
    Så här står det i våra grundregler vad det gäller ålder för avel på tik:

    "att inte låta para tik fyllda sju (7) år om hon inte tidigare haft en valpkull. Tik som fyllt sju (7) år måste alltid veterinärbesiktigas före parning. Av intyget ska framgå att tiken är i sådan kondition att hon utan risk för sin hälsa kan få en valpkull. Veterinärintyget får inte vara äldre än en (1) månad vid parningen och ska bifogas registreringsansökan. Tik, oavsett ras, får inte paras efter det att hon fyllt tio (10) år."

    Ha en fin dag!
    Vänligen
    Anna Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.