Vad ska jag tänka på vid övertagande av hund?

Hej
Jag skall överta en äldre hund. Vad bör jag tänka på förutom ett vetrinärsintyg och blankett om ägarbyte?

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Detta är vad vi rekommenderar vid ett köp av en äldre hund:
    • Köpekontrakt
    • Besiktningsintyg
    • Stamtavla
    • Genomför ett ägarbyte hos jordbruksverket och hos DjurID om hunden är ägarregistrerad i SKK.
    Kika även här: Köpa vuxen hund för tips och råd vad du ska tänka på när du köper en vuxen hund.

    Lycka till!
    Svenska Kennelklubben
  • Hej!
    Hushållet funderar på ett valpköp. Hur är det med att utöka sökområdet till att gälla även Norge? Krävs nåt extra för att ta in en norsk valp till Sverige t.ex. karantän?

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    När det gäller införsel till Sverige från Norge, så kika på Jordbruksverkets hemsida, där kan du finna aktuella regler för införsel.

    För att sedan registrera valpen i Svenska Kennelklubben ska man fylla i en importansökan för registrerad hund. Mer om importregistrering kan du läsa här och här hittar du även blanketten.

    Lycka till!
    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.