Överlåtelse av hund när ägaren avlidit

Hej!
Jag har akut fått ta hand om en 10 år gammal tik, då hennes ägare (en släkting till mig) hastigt och oväntat avlidit. Varken jag eller någon annan närstående har möjlighet att behålla hunden, utan försöker hitta någon som kan tänka sig att ta över henne. Hur fungerar det med överlåtelse av hund då tidigare ägare avlidit? Tillfaller hunden närmast anhörig om inget annat finns testamenterat, eller kan jag få någon sorts fullmakt, då jag rent praktiskt är den som ansvarar för hunden?
Tacksam för svar!
Mvh

Kommentarer

  • Hej Hannah!

    Jag vill inledningsvis beklaga det inträffade!
    Hunden tillhör dödsboet. Dödsboet kan medge att du får hunden. Det framgår av förutsättningarna i din fråga att varken du eller någon annan närstående har möjlighet att behålla hunden och det torde därmed inte vara några problem för dig att få ett godkännande från dödsboet att hitta ett nytt hem till hunden.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.