Oseriös säljare, vad göra?

Hej!
Jag har stött på en, vad jag tror är, antingen en oseriös uppfödare eller till och med illegal försäljning. Valparna som är papillon ligger ute på annons för 3000:- (vilket verkar orimligt lågt) och när jag mailade och bad om uppgifter på valparnas föräldrar samt bilder på mamman med valparna fick jag inget svar men fler bilder på en av valparna. De verkar även vilja göra en snabb affär och leverera hem till köparen utan påseende först. Hur kan man ta reda på om säljaren är ärlig och seriös? Vad ska jag ställa för frågor? Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Annelie,

    Tack för din fråga.

    Va bra att du är uppmärksam på att något inte står helt rätt till!

    För att stoppa eventuell illegal handel med hundar behöver vi alla bidra för att ta bort efterfrågan. Detta kan vi göra genom att säkerställa att vi köper en hund från en seriös uppfödare som arbetar för hundens bästa och därmed även för dig som köpare.

    Detta kan vi göra:
    • Köp din hund på Köpahund.se – SKKs valpförmedlingssajt. Här förmedlas enbart hundar som har fötts upp av uppfödare inom Svenska Kennelklubben.
    • Se till att du får träffa uppfödaren och hunden i deras egna hem. Acceptera aldrig en mellanhand eller ursäkt så som ”jag hjälper en god vän till mig att sälja valpar”.
    • Gå aldrig med på att hämta hunden på annan plats, till exempel en parkeringsplats.
    • Köp en valp som är född i Sverige med svenskstämplade
      handlingar och kräv dokument: registreringsbevis, köpeavtal och veterinärbesiktningsintyg.
      Acceptera inte att uppfödaren lovar att skicka dem senare.
    • Kontakta oss för att kontrollera om uppfödaren är ansluten till SKK och
      att valpen är registrerad, vi hjälper gärna till!
    En seriös uppfödare är alltid villig att lämna ut information om valp och föräldradjur samt visa den miljö som valparna bor i.
    Om du inte känner förtroende för uppfödaren tycker jag inte att du ska köpa valp från dem.

    Lycka till!

    Bästa hälsningar,

    Stephanie Medlemsservice
  • Tack för svaret. Det var det jag misstänkte. Bör man polisanmäla annonsen?
  • Hej Annelie,

    Du bör börja med att kontakta annonssajten. För att det ska vara lönt att göra en polisanmälan torde fordras att du på ett eller annat sätt kan styrka att det rör sig om en illegal försäljning. Det händer att ärenden hos polisen läggs ned i brist på bevis eller om det inte finns några spår att följa.

    Det framgår av förutsättningarna i din första fråga till oss att du är osäker på huruvida det rör sig om en seriös eller oseriös uppfödare, eller kanske till och med en illegal försäljning. Du har således dina tvivel och det är bra att du reagerar. Annonssajten kan förhoppningsvis bekräfta eller dementera din oro genom att granska annonsören och annonsen.

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej Vad ska man göra om man köpt en hund hos en uppfödare som visade sig vara sjuk och som dog efter mindre än 3 dagar hos veterinär. Kan man kräva pengarna tillbaka och vem ska betala kostnaden hos veterinären. Jag skriver åt min son som råkade ut för det här problemet med en hund han köpte av en uppfödare. Jag träffade honom med hunden dagen efter redan då tyckte jag det var konstigt att hunden inte ville röra på sig. Dagen därefter så kontaktade man veterinär och åkte in på morgonen därefter.
  • Tack för din fråga!

    En kollega till mig kommer att svara dig så snart som möjligt.

    Ha en bra dag!

    Vänligen
    Anna Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.