När ska valpen äta?

Hej
Jag fick min första valp för ungefär 2 veckor sedan och jag har ingen aning om vilka tider som passar valpen att ge mat. Hon är en väldigt liten malteser på 2 månader och var den enda av syskonen som var minst med sent växande tänder. Hon väger mindre än 1 kg just nu. Till maten så ger vi henne blöt valpfoder från Royal Canin och tiderna vi ger henne maten är kl 6 på morgonen, kl 2 på eftermiddagen och 9 på kvällen, är det bra tider för en valp? Dock kan jag också tillägga att hon blir väldigt hungrig mellan de tiderna men vi försöker att följa efter en ”schema”, men vi vet inte om det är rätt. Skulle uppskatta om vi kunde få tips på tider som vi kan ge henne maten och hur många gånger om dagen?

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    Det är väldigt individuellt hur ofta en hund vill eller behöver äta. En del små hundraser som malteser har ett ätmönster lite som katter och kan ha maten stående framme hela tiden och småäter regelbundet hela dagen.

    Annars brukar valpar äta 3-4 gånger/dygn. Hur mycket de ska äta är olika beroende på storlek och vikt. Det brukar stå riktlinjer på hundmatspåsen men de är bara riktvärden. Det viktigaste är att valpen inte är hungrig och att den växer som den ska och har en bra kroppsvikt.

    Ett tips är att vända dig till din uppfödare för att se hur valpen åt när den bodde där.

    Lycka till med din valp.

    Anna Medlemsservice
  • Hej!
    Jag har en 9 veckor Golden Retriever valp, en hane.
    Han vägen ca 5 kg (vägde mig med honom på en vanlig våg, därför är vikten ca).
    Han äter 40 g foder, 4 ggr/dag.
    Hur vet jag om han får tillräckligt med mat?

    Vi har bara bott ihop i en vecka, så vi känner inte varandra så där jättebra, men jag får för mig att han inte blir mätt.....
    Golden Retriever är ju matglad, men hur vet jag om han får tillräckligt med mat?

    Med vänlig hälsning,
    Git
  • Hej Git,

    Tack för din fråga.

    Om du ger en fodermängd enligt rekommendationerna på fodermatspåsen (vilket kan variera med 20 % upp eller ner på mängden beroende på individen) och din hund mår bra, har fin päls och bra i magen så får din hund troligen tillräckligt med mat.

    Du kan också höra med din uppfödare och checka av med denne hur mycket du ska ge.

    Även veterinären, eller zoobutikerna kan hjälpa dig att känna efter att din hund har har ett bra hull.

    Och som du skriver, många golden är väldigt matglada 😊

    Lycka till!
    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.