Mor och dotter i samma styrelse

Är det inte risk för jäv om mor och dotter innehar ordöfrande och revisorsuppleantposten i samma styrelse? I vår bostadsrättsförening var detta inte okej, är det verkligen okej i en rasklubb?

Kommentarer

  • Hej,

    Revisorssuppleanten kan inte delta i revisionen av sin egen mor utan kommer då befinna sig i en jävssituation. Det var alltså inte lämpligt att välja en närstående till ordförande till posten men jävssituationen uppstår dock inte om inte suppleanten måste träda in i revisionen av någon anledning.
    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.