Vill köpa kortnosig hundvalp, vad ska jag tänka på?

Hej!
Funderar på att skaffa Mops men har hört så mycket kring hälsan hos mopsar.
Har varit och träffat en uppfödare där valparna är väldigt friska, hela hundfamiljen var frisk (ca 3 generationer var på plats, mormor osv), lät inte när de lekte (hört att om andningen är dålig så hör man det tydligt när de leker) och har generellt god hälsa på papper.
Hur "dåligt" är det egentligen? Är det väldigt illa generellt med mopsar eller hur ska man tänka?

Kommentarer

  • Hej!

    Vad bra att du är noga med att tänka igenom vilken ras som passar dig bäst och vad du som valpköpare kan tänka på innan köpet för att öka chanserna till ett långt och friskt hundliv för din nya fyrfota vän!

    Här hittar du några allmänna råd om vad som är bra att tänka på innan du väljer hundras Kloka råd till valpköpare
    Du frågade om mopsens hälsa, vilket är en bra och viktig fråga.

    Mopsen hör, tillsammans med bl.a. engelsk bulldogg, fransk bulldogg och bostonterrier till de s.k. brakycefala (kortskalliga) raserna. Till följd av skallens utformning kan hundar av brakecyfal ras drabbas av allvarliga problem med bl.a. andning och temperaturreglering. Det föreligger även en ökad risk för ögonskador till följd av den utsatta ögonpositionen.

    Som alltid när man väljer valp är det bra att träffa uppfödaren och båda föräldradjuren innan man bestämmer sig, precis så som du har gjort! Vid val av valp i en brakycefal hundras kan man tänka lite extra på att se efter följande;
    • Att båda föräldradjuren har stora, öppna näsborrar samt att nosarna inte är alltför korta.
    • Deras andning bör vara ljudlös även när de är i full aktivitet!
    • Även valpen själv ska ha stora och öppna näsborrar, ljudlös andning och kunna springa runt och leka med sinakullsyskon utan att bli utmattad eller få missljud från andningen.
    Mer utförlig fakta om vad brakecyfali innebär, vilka hälsorisker det kan vara förknippat med samt hur man kan märka om hunden har problem med att andas finns att läsa på denna sida  inklusive bilder på olika typer av näsborrar och filmer om andning.

    SKK arbetar för en sund hundavel där hälsan sätts i fokus hos alla våra hundraser. Information om hur vi arbetar med de brakycefala raserna finns att läsa här .
    RFG-Scheme är en metod för att undersöka andningen och göra en BOAS-gradering. Hälsoprogrammet är framtaget för engelsk bulldogg, fransk bulldogg och mops och du kan läsa mer om det här.

    Rasklubbarnas hemsida brukar vara en bra källa till information om den ras man är intresserad av. Där kan man läsa om rasens avelsstrategi (RAS) och hitta mycket information om bl.a. uppfödare och valpar samt få tips på sådant som kan vara bra att tänka på inför sitt val av hund.
    Rasklubben för mops hittar du här

    Lycka till med ditt val av ras, uppfödare och valp!

    Svenska Kennelklubben
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.