Min hund har bitit en annan hund, försäkringsfråga

Hej, hur ska man egentligen gå till väga när vår hund bitit en annan hund?
Min man var ute med vår schäfer, släppte lös henne så hon kunde göra ifrån sig i höggräset precis då kommer en jack Russel ( lös) ut bakom ett hörn på ridhuset, våran schäfer ser denna som byte och på 2 sekunder så hade olyckan skett. Jack Russelln blev illa biten och har fått djurskukvård för ca 35 000 kr.
Ägaren ville inte använda sin försäkring på If utan betalade själv, vårat bolag betalar bara halva kostnaden pga att bägge hundarna var lösa.
Hur gör vi nu?
Vad är rätt o fel?

Kommentarer

  • Hej Camilla,

    Enligt 19 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter så har du som hundägare ett strikt ansvar för alla skador som din hund orsakar. Skadan på den andre hunden utgör en sakskada och du är ansvarig för denna.

     Det framgår av förutsättningarna i din fråga att ditt försäkringbolag endast ersatt 50 % av skadelidandes faktiska kostnader, det vill säga av veterinärvårdskostnader som uppgår till 35 000 kr har ditt försäkringsbolag endast ersatt 17 500 kr. Det finns dock inget i din fråga som tyder på att den andre hundägaren varit medvållande och påverkat skadans uppkomst och/eller omfattning i negativ riktning. Det får därmed inte anses rimligt att den andre hundägaren ska betala hälften av kostnaderna, det vill säga 17 500 kr, för en skada som orsakats av din hund, för vilken du som hundägare är strikt ansvarig.

    Det framgår förvisso att även den andre hunden var lös men såvitt jag kan utläsa av förutsättningarna i din fråga så ska det inte påverka skadelindades rätt till (full) ersättning. Det framgår uttryckligen av förutsättningarna i din fråga att din hund såg den andre hunden som ett byte.

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej, VI var tre familjer på en vanlig hundvandring med tre Ridgeback ,syskon, och vår foxterrier o en korsning. Dessa två senaste är hanar och har träffats och busat förut. Alla hundarna var lösa och de två hanarna busade som vanligt. Plötsligt skrek den ena till och det visade sig att den fått ett sår framför bakre låret. Veterinär, sy och dränage.
    Nu tycker den skadade hundens ägare att vi ska betala allt. Hon påstår att veterinären sagt att det är ett bett. Troligen har vår hund fastnat med en huggtand i sidan under leken. Vi tycker det är rimligt att dela på kostnaden.
     Vad säger ni?
  • Tack för din fråga!

    En kollega till mig kommer att svara dig så snart som möjligt.

    Ha en bra dag!

    Vänligen
    Anna Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.