Medlemskap i SBK, är det att vara medlem i SKKs organisation?

Om jag är medlem i Svenska Brukshundsklubben har jag då medlemskap i en av SKKs organisationer vilket är kravet då min hund ska exteriörbedömas?

Kommentarer

  • Hej Marie,

    Tack för din fråga.

    Ja, Svenska Brukshundklubben är en av SKKs klubbar/organisationer så ditt medlemskap är då giltigt.

    Med vänlig hälsning
    Veronica Medlemsservice
  • Är medlem i  gävleborgs stövarklubb  kan jag ställa ut på skk internationell utställning  då?
    Ylva
  • Hej Ylva!

    Tack för din fråga.

    För att ställa ut på en Länsklubbsutställning måste du ha ett medlemskap i en Länsklubb. Då räcker det inte med ett medlemskap i Stövarklubben.

    Det enklaste sättet att bli medlem i SKKs Länsklubb är här: Bli medlem direkt

    Ha en fin dag!
    Vänligen
    Anna Medlemsservice
  • Jag är medlem i en lokal kennelklubb. Jag har anmält mig till en lydnadstävling på söndag på en brukshundklubb. Jag har fått meddelande om att jag inte får vara med utan medlemsskap i SBK. Stämmer det? I lydnadsreglerna ser det ut som att jag ska kunna tävla. På Sbk tävling väljer man ju klubb man tävlar för och det går att välja lokal kennelklubb.
    Carina
  • Hej Carina,

    I lydnadsreglerna står följande:
    4.2 Medlemskap Föraren ska vara medlem i klubb inom SKK-organisationen eller erkänd utländsk kennelklubb.
    Förare bosatt i Sverige, får under en och samma tävlingssäsong (= kalenderår) representera endast en klubb i SBK. Undantag gäller dock för förare, vars medlemskap upphör under säsongen. Vid förnyelse av detta kan byte av klubb ske.

    Så kontakta arrangören och fråga varför du inte får starta. En lokal kennelklubb är en klubb inom organisationen.

    Med vänlig hälsning
    Veronica Medlemsservice
  • Hej.
    Är medlem i Svenska stövarklubben och länsklubb
    vilket båda syns på mitt SKK.

    Men inte mitt medlemskap i Svenska Vorstherklubben ?

    Hade varit bra om alla syntes där så man fick en bra översikt.
    Michelle
  • Hej Michelle,

    Svenska Vorstehklubben har själva hand om sitt medlemsregister, så det är därför som det inte syns på Mitt SKK.

    Precis som alla andra klubbar har de möjlighet att lägga sin medlemsadministration på SKKs kansli om de skulle vilja det framöver.

    Ha en fin dag!
    Jenny Medlemsservice
  • Hej!

    Angående att byta klub under innevarande kalenderår - jag startade min första tävling nu i januari och anmälde mig då med den lokala SKK-klubben. (Inga uppflyttningsresultat uppnådda ännu.) Nu när jag kommer börja gå kurser och anslutit mig till ett par brukshundsklubbar skulle jag vilja tävla i lydnad (startklass) för någon av dem istället- är det tillåtet? Eller måste jag fortsätta anmäla till tävlingar med SKK under hela 2022? (Gäller det i sådana fall både Rally och Lydnad?)
    Moa
  • Hej Moa,

    Tack för din fråga.

    SKK, Svenska Kennelklubben är endast namnet på organisationen.
    Om jag förstår dig rätt så är du medlem i en lokal kennelklubb?
    En lokal kennelklubb ingår inte i SBK, Svenska Brukshundklubben.

    I lydnadsreglerna står det så här:
    4.2 Medlemskap Föraren ska vara medlem i klubb inom SKK-organisationen eller erkänd utländsk kennelklubb. Förare bosatt i Sverige, får under en och samma tävlingssäsong (= kalenderår) representera endast en klubb i SBK. Undantag gäller dock för förare, vars medlemskap upphör under säsongen. Vid förnyelse av detta kan byte av klubb ske

    Om du inte tävlat för en annan SBK lokalklubb under detta kalenderår (2023) så kan du tävla för den SBK lokalklubb du önskar.

    När det gäller Rallylydnad så har man inte skrivit något i reglerna om klubbyte inom SBK så där behöver jag hänvisa dig till Svenska Brukshundklubbens kansli, https://brukshundklubben.se/om-oss/forbundskansli/

    Lycka till med tävlandet!
    Annika Medlemsservice
  • Jag är medlem i Dvärgschnauzerringen och betalade medlemsskap under våren 2023. Behöver jag även betala medlemsskap till SKK´s riksorganisation?
    Annette Kennryd
  • Hej Moa,

    SKK, Svenska Kennelklubben är endast namnet på vår organisation.
    Det är inget medlemskap därför finns det inte heller någon medlemsavgift som är direkt kopplad till SKK.

    Som medlem i rasklubb, Dvärgschnauzerringen(DR) så går hela din medlemsavgift till den klubben. Klubben har sedan omkostnader som rör deras medlemsadministration, men för dig är det endast en avgift för att tillhöra DR.

    I Dvärgschnauzerringens medlemskap så ingår det gratis för dig ett medlemskap i specialklubb (Svenska Schnauzer Pinscherklubben).

    Om du vill vara medlem i flera klubbar inom SKK så betalar du medlemsavgift till dessa klubbar också.

    Ha en fortsatt fin dag!
    Annika Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.