Kan jag gå kurs med en kuperad hund?

Hej!

Jag har tagit över en omplaceringhund på 9,5 månader som jag undrar om jag kan gå lysnadskurs steg 2 med på min Brukshundklubb (jag är medlem). Skulle även, i framtiden vilja gå MH test eller liknande. Kruxet är att han är en kuperad Cane Corso från Serbien. Får jag lov att gå kurser på brukshundklubb samt utföra tester? Jag vet att utställningsvärlden är körd, men jag vill så gärna göra saker som vilken hund som helst får göra. Och hur funkar avelsdelen? Är den delen körd också? Är hela hundvärlden körd pga att han är kuperad?

MVH

Kommentarer

  • Hej,

    Ni är välkomna att kursa på brukshundsklubbar eller inom privatregi även om hunden är kuperad.
    Ni får inte delta på utställning som du nämner men om din hund är kuperad i ett land där kupering är godkänt så får du delta på prov eller beskrivning.
    Intyg på tillåten kupering måste då kunna visas upp för arrangören.
    (gäller endast svanskupering)

    Om er hund är godkänt svanskuperad så får ni delta på BPH om intyg kan uppvisas och då kan hunden användas i avel och få registrerade avkommor.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.